چگونه از ابزارهاي مديريت فايل‌ها در ويندوز استفاده كنيم؟

۱۶ بازديد

كاربراني كه با تعداد زيادي فايل مختلف سر و كار دارند، معمولا هنگام مرتب كردن آنها يا پيدا كردن يك فايل خاص در اين ميان، دچار دردسر مي‌شوند.
برخي سعي مي‌كنند با فولدربندي‌هاي تودرتو اين عمل را تسهيل كنند و عده‌اي هم به دنبال نرم‌افزارهايي براي بهبود اين روند مي‌گردند.
 
غافل از اين‌كه ويندوز در فايل اكسپلورر خودش قابليت‌هاي بسيار خوبي براي انجام اعمالي چون مرتب‌سازي، فيلتر كردن يا گروه‌بندي ارائه مي‌كند كه با شناخت اين امكانات،‌ كار با فايل‌ها يا فولدرها راحت‌تر و سريع‌تر صورت مي‌پذيرد.
 
مرتب‌سازي
يكي از اصلي‌ترين گزينه‌ها در مورد فايل‌ها در اكسپلورر ويندوز، گزينه Sort by يا «مرتب‌سازي براساس...» است. اين گزينه از دو طريق قابل دسترسي است: در تمام نسخه‌هاي ويندوز، با كليك راست در فضاي خالي اكسپلورر و در ويندوزهاي بالاتر از نسخه 8، از طريق نوار بالاي اكسپلورر (كه به روبان يا ribbon مشهور است) و در تب View.
 
هنگامي كه Sort by را مي‌زنيد، با يك زيرمنوي سه قسمتي مواجه مي‌شويد. در قسمت بالا مواردي كه مي‌توانيد در حال حاضر بر اساس آنها مرتب‌سازي را انجام دهيد، نمايش داده مي‌شود؛ مانند نام، تاريخ يا عنوان. در قسمت مياني، دو گزينه Ascending و Descending وجود دارد كه با انتخاب اولي، مرتب‌سازي به صورت صعودي (اعداد از كوچك تا بزرگ يا حروف از ابتداي الفبا تا پايان) و با انتخاب دومي، به صورت نزولي صورت مي‌گيرد. در قسمت سوم و پايين هم يك گزينه ...More ديده مي‌شود كه در مورد آن توضيح خواهيم داد.
 
مهم‌ترين قسمت در زيرمنوي مرتب‌سازي، همان بخش بالا يعني موارد مرتب‌سازي است. هنگامي كه براي بار نخست اين زيرمنو نمايش داده مي‌شود، مواردي عمومي مانند نام (Name)، اندازه فايل (Size) و نوع آنها (Type) وجود دارد، اما اگر بخواهيم موارد بيشتري را به اين فهرست بيفزاييم، چه بايد بكنيم؟ با زدن گزينه ...More، ديالوگي باز مي‌شود كه فهرست بلند بالاي تمام مواردي كه ويندوز براي مرتب‌سازي ارائه مي‌كند، در آن است.
 
خود عمل مرتب‌سازي ساده است: گزينه مورد نظرتان را از زيرمنو كليك مي‌كنيد تا مرتب‌سازي براساس آن انجام شود. اما اين عمل را چگونه مي‌توان هوشمندانه‌تر انجام داد؟ پاسخ در استفاده از موارد متنوعي است كه ويندوز در اختيارتان مي‌گذارد. براي مثال، فولدر دانلودهايتان را در نظر بگيريد. به احتمال زياد در داخل آن انواع فايل‌ها و فولدرها وجود دارد. حال تصور كنيد مي‌خواهيد فايلي را كه بتازگي دانلود كرده‌ايد پيدا كنيد. براي اين كار در اين فولدر، مرتب‌سازي براساس زمان ساخته‌شدن (Date created) را به صورت نزولي انجام مي‌دهيد تا جديدترين فايل‌ها (يا فولدرهاي) دانلود شده در بالا قرار بگيرند و بتوانيد براحتي فايل موردنظرتان را بيابيد.
 
براي انجام سريع و آسان‌تر اين عمل، كافي است در حالت نمايش جزئيات (Details)، روي عنوان هر ستون بزنيد تا مرتب‌سازي براساس آن انجام شود. هنگام مرتب‌سازي بر پايه يك ستون، فلش كوچكي در بالاي عنوان آن نشان داده مي‌شود كه نشان‌دهنده صعودي (فلش رو به بالا) يا نزولي بودن اين مرتب‌سازي است. با كليك دوباره روي عنوان، اين نوع مرتب‌سازي معكوس مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.