يكي از پربحثترين موضوعات در سمينارهاي مرتبط با وردپرس و ساير رويدادها اين است كه كدام مورد براي سئو بهتر است: دستهها يا برچسبها؟ تفاوت بين دستهها و برچسبها چيست؟ چه تعداد از دستهها براي وردپرس بهينه محسوب ميشود؟ چه تعداد آن بيش از اندازه است؟ آيا ذكر چندين دسته براي يك پست مشكلي ايجاد نميكند؟ آيا محدوديتي براي برچسبهايي كه ميتوانيم در هر پست تعيين كنيم وجود دارد؟ آيا برچسبها مانند كليدواژه متا عمل ميكنند؟ آيا استفاده بيشتر از دستهها در مقابل برچسبها يا بالعكس آن، براي سئو مزيتي به همراه ميآورد؟ ما در وب با چندين تفسير در اين موارد مواجه شديم اما دريافتيم كه هيچ يك از آنها براي پاسخ به اين سوالات منسجم و كامل نيستند. اگر پيش از اين با اين گونه سوالات روبرو شدهايد به شما اين نويد را ميدهيم كه در اين پست پاسخ آنها را خواهيد يافت، و به اين ترتيب ميتوانيد در صورت ضرورت در بلاگ خود تغييراتي ايجاد كنيد.
قبل از بحث درباره سوالاتي كه در بالا ليست شده، ما بايد بدانيم كه دستهها و برچسبها چه هستند. در فهرست واژگان وردپرس، از هر دو دستهها و برچسبها به عنوان شيوههاي طبقه بندي ياد شده است. هدف اصلي آنها دستهبندي محتواي شما براي بهبود امكان استفاده از سايت شما است. اين يعني، وقتي يك كاربر به سايت شما ميآيد، ميتواند به سادگي محتواي شما را از روي موضوع آن مرور كند نه اينكه همانطور كه سايتتان از ابتدا راهاندازي شده براي پيدا كردن مطالب به تاريخ پستها بياويزد.
تفاوت بين دستهها و برچسبها در چيست؟مقايسه تگ ها و دسته بندي ها در وردپرسمقايسه تگ ها و دسته بندي ها در وردپرس
دستهها براي گروهبنديهاي وسيع پستهاي شما كاربرد دارد. ميتوانيد به اين مورد به عنوان موضوعات كلي يا جدول محتواي سايتتان نگاه كنيد. دستهها ايجاد شدهاند تا نشان دهند كه بلاگ شما حول چه موضوعي ميچرخد و به خوانندگان كمك ميكنند تا محتواي مناسبي را كه در پي آن هستند بيابند. دستهها داراي سلسله مراتب هستند، بنابراين ميتوانيد براي دستههايتان زيرمجموعه نيز در نظر بگيريد.
برچسبها براي توصيف جزئيات خاص پستهاي شما كاربرد دارند. آنها به مثابه فهرست سايت شما هستند. برچسبها دادههاي ريزي هستند كه ميتوانيد از آن در محتواي زيرمجموعه دستههاي خود استفاده كنيد و البته داراي سلسله مراتب نيستند.
براي مثال اگر شما يك بلاگ شخصي داريد و درباره زندگي خودتان در آن مينويسيد، دستههاي شما ميتوانند :موزيك، غذا، مسافرت، مطالب نامربوط و كتابها باشند. حالا وقتي يك پست درباره چيزي كه خوردهايد مينويسيد آن را در دسته غذا وارد ميكنيد. ميتوانيد از برچسبهاي مانند پيتزا، پاستا، استيك و … براي اين پست استفاده كنيد.
يكي از بزرگترين تفاوتهاي بين برچسبها و دستهها اين است كه شما بايد پست خود را دستهبندي كنيد. اما براي برچسبگذاري هيچ ضرورتي وجود ندارد. در صورتي كه پست خود را دستهبندي نكنيد، اين پست در دستهي “uncategorized” – “دسته بندي نشده” قرار ميگيرد. اغلب افراد نام دسته uncategorized(دستهبندي نشده) را با نامهايي مانند مطالب نامربوط(rambling)عوض ميكنند.
تفاوت ديگر اين دو در ظاهر پيوندهاي يكتا(URL)هاي برچسب شده و دستهبندي شده است. اگر از ساختار پيوند يكتا(URL) سفارشي استفاده ميكنيد، پيشوند اصلي شما متفاوت به نظر خواهد رسيد. مثلا:
http://yoursite.com/category/food/ در مقابل http://yoursite.com/tag/food/
تعداد مناسب دستهها در وردپرس چقدر است؟تا نسخه 2.5، وردپرس به صورت دروني از برچسبها پشتيباني نميكرد. اين باعث ايجاد ليستي طولاني از دستهها ميشد زيرا كاربران براي تعريف جزئيات كوچكتر نيز از آن استفاده ميكردند. برچسبها براي بهبود كاربرد سايت شما اضافه شدهاند. ما معتقديم كه هيچ تعداد بهينهي خاصي براي دستهها وجود ندارد. تعداد مناسب دستهها براساس پيچيدگي سايت شما متفاوت است. با اين حال، بهتر است بخاطر ساختار و كاربردي بودن آن، از برچسبها و زيرمجموعههاي دستهها استفاده كنيد.
مقايسه تگ ها و دسته بندي ها در وردپرسمقايسه تگ ها و دسته بندي ها در وردپرسدستهها گروهي از پستها را دربر ميگيرند. بهتر است هميشه از دستههاي كلي شروع كنيم و با رشد پيدا كردن سايت شروع به استفاده از زيرمجموعه براي دستهها كنيم. بعد از اداره چندين بلاگ، ما آنها را گسترش داديم. هيچ راهي وجود ندارد كه بتوانيد تعيين دستهها را بدون عيب و نقص انجام دهيد. ، ممكن است وقتي شروع به كار ميكنيد روزي فقط يك پست در سايت بنويسيد. يا شايد 3-5 پست در روز بنويسيد. داشتن 30 دستهي برتر كاري بيهوده است مخصوصا زماني كه در برخي از اين دستهها فقط دو يا سه پست وجود دارد. بهتر است به جاي 30 دسته برتر كه اكثر آنها بروز نميشوند، 5 دسته داشته باشيد.
بياييد نگاهي به اين مثال بياندازيم: ما يك بلاگ رسانه اجتماعي در سال 2012 راهاندازي كردهايم. ميخواهيم در آن خودآموز، اخبار، موضوعات تحقيقاتي و … را جاي بدهيم. ما ميتوانيم دستههاي برتري چون توييتر، فيسبوك، گوگل پلاس، لينكدين و … ايجاد كنيم. به عنوان زيرمجموعه هر يك از دستهها ميتوانيم از ابزار، راهنماها، اخبار و … استفاده كنيم. با اين حال اين يك عقيده است كه در كوتاه مدت شكل گرفته و ما در آينده مطمئنا با مسائلي روبرو خواهيم بود. اگر يكي از شبكههاي رسانه اجتماعي بميرد و يك مورد جديد وارد بازي شود چه خواهد شد؟ در اين صورت لازم است يك دسته والد به آن اضافه كرده و زيرمجموعههاي بيشتري براي آن در نظر بگيريد.
روش بهتر ديگري نيز براي ساختاربندي بلاگ رسانه اجتماعي وجود دارد و آن اينكه دستههايي را تعيين كنيد كه در آينده نيز قابل استفاده باشند. شما ميتوانيد دسته راهنما، اخبار، پژوهش، ابزار و … را داشته باشيد اما مردم از كجا بدانند كه اين درباره توييتر است؟ خب، قرار نيست همه زحمتها به دوش دستهها باشد. اينجاست كه برچسبها ظاهر ميشوند. بياييد بگوييم شما يك پست راهنما درباره توييتر نوشتهايد، خيلي ساده برچسب توييتر را اضافه كنيد. شما بايد در طراحي سايت خود بخشي را با نام موضوعات محبوب ايجاد كرده و آن را به طور دستي با پيوند به برچسبهايي مانند توييتر، فيسبوك، گوگل پلاس و … كنترل كنيد.
چه زماني براي دستهها زيرمجموعه اضافه كنيم؟فرض كنيم شما يك پست پژوهشي نوشتهايد كه در آن با يك متخصص درباره يك موضوع پژوهشي خاص مصاحبه كردهايد. اگر شما در اين زمينه مصاحبههاي زيادي انجام ميدهيد و برچسب مصاحبههاي پژوهشي شما بيش از 10 پست را در بر دارد و با گذشت زمان نيز به اين تعداد افزوده ميشود بايد مصاحبههاي پژوهشي را به عنوان يك زيرمجموعه براي دسته اصلي “مطالعات پژوهشي” اضافه كنيد.
بله، شما مجبور خواهيد بود به عقب برگشته و پستهاي قديمي خود را ويرايش كنيد. اگر ساختار URL شما /category/postname/ است، بايد از پلاگين Redirection استفاده كنيد. اين پلاگين پستهاي اصلاح شده شما را به صورت خودكار به URL جديد هدايت ميكند و به اين ترتيب ميتوانيد رتبهي خود را در موتورهاي جستجو حفظ كنيد.
آيا من مجبور به استفاده از زيرمجموعه براي دستهها هستم؟نه، البته كه نه. شما هميشه ميتوانيد برچسبهاي محبوب را به عنوان برچسب رها كنيد. در مثال بالا، تقريبا تمامي پستها براي يك شبكه رسانه اجتماعي خاص مانند توييتر، فيسبوك و … برچسب خواهند خورد اما ما از آنها به عنوان دسته استفاده نميكنيم. تنها دليل براي اضافه كردن زيرمجموعه به دستهها، آسان ساختن يافتن محتوا براي كاربران است. بهتر است شما خيلي ساده برچسب Expert Interviews را به جايي در سايتتان اضافه كنيد.
به خاطر داشته باشيد كه هدف كلي دستهها و برچسبها آسان ساختن مرور و پيدا كردن محتواي دلخواه براي كاربران است.
آيا ميتوان يك پست را در چندين دسته قرار داد؟ممكن است در سايتهاي ديگر خوانده باشيد كه قرار دادن پستها در دستههاي چندگانه ميتواند به سئو آسيب برساند. برخي معتقدند كه در اين مورد به خاطر محتواي تكراري جريمه ميشوند. از نظر ما اين بيانيه كاملا درست نيست. اول از همه، بخاطر سئو گمراه نشويد. به ياد داشته باشيد كه هدف از دستهبندي موثر محتوا كمك به كاربران در يافتن آن است. با توجه به چگونگي راهاندازي دستههاي برتر، شما نيابد قادر به طبقه بندي يك پست در چند دسته باشيد. براي مثال اگر بلاگ شما داراي سه دسته “تبليغات، بازاريابي و سئو” باشد، اغلب پستهاي شما را ميتوان در چند دسته قرار داد. شايد شما براي هر سه اين موارد به يك دسته ********ري نياز داشته باشيد؟ شايد همه آنها در دسته Business قرار بگيرند؟ يا شما بتوانيد يك دسته به نام “بازاريابي و تبليغات” داشته باشيد. و به اين ترتيب سئو يك زيرمجموعه براي آنها خواهد بود.
شنبه ۲۱ دی ۹۸ | ۱۲:۱۸ ۱۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است